عشق صورتی(روانشناسی وریلکسیشن)والپیپر های بینظیر


عشق صورتی(روانشناسی وریلکسیشن)والپیپر های بینظیر

خوشبختی وموفقیت از آن شماست آن را به خود ودیگران هدیه دهید..............


آشنایی با تیپ های شخصیتی B,A و C وچگونگی تغییر ازشخصيت A به شخصيت B

 

آشنایی با تیپ های شخصیتی B,A و C وچگونگی تغییر ازشخصيت A به شخصيت B

آن چه بايد دربارة تيپ شخصيتي خودتان و شيوه تعديل آن بدانيد
برحسب اين كه چه جور شخصيتي داريد، مي شود پيش بيني كرد كه احتمال دچارشدنتان به چه جور بيماري هايي بيشتر است. محققان مي گويند احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي در تيپ شخصيتي A بيشتر است و در افراد داراي تيپ شخصيتي C هم محتمل تر است كه بيماري هاي سرطاني ديده شود. روان شناسان، تيپ شخصيتيB را سالم ترين تيپ شخصيتي مي دانند و راهكارهايي هم براي دستيابي به چنين شخصيتي پيشنهاد مي كنند.
مي گويند همه چيز از صندلي مطب دو متخصص قلب شروع شد. اين دو متخصص توجه كردند و ديدند كه بيشتر بيمارانشان روي لبه صندلي مي نشينند و اصلا طاقت نمي آورند حرف پزشك تمام شود. بيماران مذكور آن قدر روي لبه اين صندلي ها نشسته بودند كه - به گفتة اين دو پزشك - چرم آن قسمت از صندلي ها ساييده شده بود. اين دو كم كم به اين نتيجه رسيدند كه اغلب قربانيان حملة قلبي، آدم هايي هستند با اين خصوصيات: عجول، متخاصم، پرخاشگر و بيش از حد درگير كار و زندگي روزمره.
در دهه۱۹۵۰ اين دو متخصص، مجموعه اي از همين رفتارها را دسته بندي و معرفي كردند كه به نظر مي رسيد خصوصيات ويژة بيماران قلبي- عروقي باشد. آن ها به اين مجموعه رفتارها گفتند: الگوي رفتاري تيپ A.

تيپ شخصيتي يعني چه؟
قبل از آن كه جزئيات آدم هاي داراي شخصيت Aرا بشناسيد، بهتر است با عبارتي كه در اين متن، زياد تكرار مي شود، آشنا شويد: تيپ شخصيتي .
تيپ از كلمه يوناني توپس به معناي نقش يا اثر گرفته شده و در روان شناسي، به معناي خصوصيات ويژه جسمي و روان شناختي خاصي است كه آدم ها را از همديگر مجزا مي كند. به بيان ديگر، مجموعه اي از آدم ها كه تحت يك تيپ شناسايي مي شوند، رفتارها و انديشه هاي تقريبا مشابهي دارند و واكنش هاي بدني آن ها نيز كم وبيش با هم يكسان است.

شخصيت A در مقابل شخصيت B
آدم هاي تيپ A به شدت رقابت جو هستند و به گونه اي افراطي تمايل به پيشرفت دارند؛ عجول اند و هميشه احساس اضطرار زماني دارند؛ آرام نشستن برايشان واقعا سخت است؛ وقتي با بدقولي مواجه مي شوند به شدت عصباني و بي صبر مي شوند؛ اگر چه ظاهرا اعتماد به نفس دارند ولي در باطن به خودشان ترديد دارند و دائم خودشان را تحت فشار قرار مي دهند تا خيلي زود به پيشرفت هاي چشمگير دست پيدا كنند.
برخلاف آدم هاي تيپ A، افراد تيپ B مي توانند راحت بنشينند و استراحت كنند و يا بدون عصباني شدن، كار كنند. آن ها عجول نيستند و معمولا احساس اضطرار زماني هم به شان دست نمي دهد. طبيعتا ناشكيبايي ناشي از اين حس اضطرار را هم در خود ندارند و عصباني شدنشان آن قدرها آسان و دم دست نيست.
در يك آزمايش، بعد از اين كه محققان، عده اي از افراد تيپ A و B را بدون دليل منتظر نگه داشتند، الگوهاي رفتاري تيپ A و B خود را اين گونه نشان دادند:
افراد تيپ A داد و بيداد راه انداختند و صدايشان بلند شد، به شدت عصباني شدند و به خاطر اين كه مصاحبه گر حرف هايشان را مرتب قطع مي كرد، با او وارد بحث و مشاجره شدند. آن ها مدام لب هايشان را به هم مي فشردند و حوادث خصمانه را با هيجان زياد تعريف مي كردند. در مقابل، افراد تيپ B در وضعيت راحتي نشسته بودند، آرام و با ملايمت صحبت مي كردند، به راحتي مي شد حرف هايشان را قطع كرد و بيشتر اوقات لبخند مي زدند.

و اما شخصيت C
اگر شما ظاهرتان مثل تيپ B اما درون تان سرشار از خشم، خصومت، رقابت جويي، احساس فوريت زماني و ساير خصوصيات تيپA باشد، آن وقت روان شناسان به شما مي گويند تيپ C. در واقع، شما داريد همه چيز را به اصطلاح مي ريزيد توي خودتان تا ظاهر آرام تان را حفظ كنيد و اگر واقعا اين طور باشيد، آن وقت مستعد بيماري هاي سرطاني خواهيد بود. محققان دريافته اند كه اين گروه از آدم ها، اين الگوهايشان را حتي بعد از ابتلا به بيماري هاي سرطاني نيز ادامه مي دهند؛ يعني آن ها اين تمايلات بيروني را باز هم در خودشان مي ريزند و چيزي بروز نمي دهند.
روان شناسان به افراد تيپ C پيشنهاد مي كنند به جاي اين كه خشم خودشان را سركوب كنند، آن را بيرون بريزند و براي اين كه آرام شوند از فنون ريلكسيشن استفاده كنند. آن ها به اين افراد مي آموزند كه چگونه خشم خودشان را بدون اين كه در خودشان بريزند، مديريت كنند.همچنين با استفاده از مهارت هاي جرأت ورزي به اين گروه از افراد مي آموزند كه چگونه قاطعانه و محترمانه از حقوق خودشان دفاع كنند.

بيماري هاي وابسته به شخصيت
نتايج تحقيقات نشان مي دهد افراد تيپ Aدو برابر افراد تيپ B دچار بيماري هاي قلبي (و به ويژه حمله قلبي) مي شوند. انجمن قلب آمريكا در سال 1981 با مرور اين شواهد به اين نتيجه رسيد كه الگوي رفتاري تيپ A يكي از عوامل خطرساز بيماري هاي قلبي است. همچنين افراد تيپ A و مخصوصا آن گروه از اين افراد كه پرخاشگري بيشتري دارند، معمولا تمايل بيشتري به رفتارهاي ناسالمي از قبيل استعمال دخانيات و الكل نشان مي دهند. آن ها همچنين شيفتة كارهاي خطرناكند؛ كارهايي مثل رانندگي بي پروا با سرعت هاي جنون آميز.
آدم هاي تيپ A اگرچه بسيار رقابت طلبند، به نظر مي رسد برانگيختگي شان تا حدود زيادي به معيارهاي دروني بستگي دارد. آن ها در مقايسه با افراد تيپ B كمتر در دوران درس و مدرسه تقلب مي كنند و ترجيح مي دهند براي رسيدن به نتيجه دلخواه شان، بر اساس توانايي هاي خودشان، خوب و دقيق عمل كنند.
تحقيقات تازه تر نيز نشان داده است كه رقابت جويي و احساس فوريت زماني، رابطة كمتري با بيماري هاي قلبي دارد و آن چه مهم ترين مؤلفه در رفتارهاي تيپ A است، احساس دروني خصومت است. يعني اگر شما فقط با ديگران رقابت مي كنيد يا از ماندن در اتاق انتظار براي ملاقات با رئيس اداره، احساس وقت كُشي به تان دست مي دهد، چندان نگران نباشيد؛ فقط يادتان باشد كه با رقيب يا رئيس تان وارد فاز دشمني و خصومت نشويد!
اخيرا حتي ثابت شده كه خشمِ سركوب شده يا كنترل شده بيشتر از خشم آشكار با بيماري هاي قلبي مرتبط است. اين الگوي رفتاري البته در محيط هاي اجتماعي خاصي بيشتر نمود پيدا مي كند. يعني محيط هاي زندگي پُراسترس باعث مي شود مشكلات روان شناختي و جسمي اين افراد سريع تر بروز كند. به همين خاطر اگر يك راننده تيپ A پشت ترافيك بماند، چيزي شبيه فاجعه در درونش اتفاق مي افتد؛ روي رل ضرب مي گيرد، از عصبانيت سرخ و سفيد مي شود و احتمالا زبانش هم به ناسزا باز مي شود. آن ها كاملا آماده اند كه در مقابل استرس منفجر شوند. در آدم هاي تيپ A سيستم عصبي سمپاتيك هميشه در حال هشدار است و اين حالت بر اندام هاي حساس بدن فشار وارد مي كند و اين فشار باعث بيماري هاي قلبي، سخت شدن عروق مغزي و ديگر رگ هاي بدن مي شود.
ظاهرا حتي دستگاه عصبي افراد متخاصم با افراد تيپ B فرق مي كند و اين تأكيد را در نمودار تحت عنوان صفت هاي ژنتيكي نيز مي توانيد ببينيد. اما از آن جا كه گفته مي شود بعضي هورمون هاي مردانه هم در اين ميان نقش دارند، مردان بيشتر احتمال دارد الگوهاي تيپ A را نشان بدهند. به همين خاطر مي گويند سلطه پذيري زنان، آن ها را در مقابل بيماري هاي قلبي محافظت مي كند!
با اين وجود و با تمام اين توجيهات زيستي، اگر حس مي كنيد الگوي رفتاري تان تيپ Aاست، توصيه مي شود از 10 فرماني كه در پي مي آيد براي تغيير رفتارتان استفاده كنيد.

۱۰ فرمان براي تغيير
ازشخصيت A به شخصيت B
1- اين را بدانيد كه خصومت، رقابت جويي افراطي و عجول بودن، شما را در معرض انواع بيماري هاي قلبي قرار مي دهد. دانستن، قدم اول است و شما با دانستن اين نكته و خواندن اين مطلب، در واقع، قدم اول را برداشته ايد و اولين فرمان را اجرا كرده ايد.
2- توي صف ايستادن را تمرين كنيد. اولش خيلي اذيت مي شويد ولي باور كنيد كه اين كار را اولين بار، هزار نفر از آدم هاي تيپ A انجام دادند و نتيجه گرفتند. براي اين كه توي صف بيكار نباشيد، مي توانيد از فرمان هاي بعدي كمك بگيريد.
3- وقتي در اتاق انتظار يا توي صف هستيد، به جاي فكر كردن به گذشت زمان، به موضوعاتي فكر كنيد كه در زندگي روزمره تان وقت تأمل در مورد آن ها را نداريد. اگر زياد اهل اين انديشه هاي فلسفي نيستيد، مي توانيد به دور و بر خودتان، خوب نگاه كنيد يا سر صحبت را با يكي ديگر باز كنيد و اگر اهل هيچ كدام از اين ها نيستيد، مي توانيد همشهري جوان بخوانيد!
4- تمرين كنيد بدون اين كه به ديگران حمله كلامي بكنيد، منظورتان را به آن ها بفهمانيد. براي اين كار مي توانيد از فنون جرأت ورزي كه در صفحات موفقيت شماره 95 همشهري جوان چاپ شده كمك بگيريد.
5- تند حرف زدن و تندتند غذا خوردن را كم كم كنار بگذاريد. براي انجام اين تغيير لذت بخش، مي توانيد براي هر حركت آهسته ترتان يك پاداش شخصي در نظر بگيريد. تمرين كنيد كه جمله ديگران را قطع نكنيد و براي اين كار مي توانيد از آشنايانِ كم حرف شروع كنيد و به تدريج، برسيد به دوستاني كه سخنران حرفه اي هستند.
6- باورهاي خودتان را اصلاح كنيد. مي توانيد گه گاه به اين موضوع فكر كنيد كه واقعا ارزش آدم ها به تعداد كارهايشان است يا به كيفيت كارهايشان؟ البته اين تغييرات فكري، نياز به مداومت دارد.
7- تا جايي كه مي توانيد، محيط روزمره تان را كم استرس تر كنيد مثلا مي توانيد بي خيال بعضي فعاليت هاي اجتماعي غيرضروري شويد.
8- خودتان را در مقابل استرس ايمن كنيد. براي اين كار مي توانيد در مقابل استرس ها از خودگويي استفاده كنيد تا اين خودگويي ها به تدريج ملكه ذهن تان شود. معمولا روان شناسان در شروع از افراد تحت استرس مي خواهند اين خودگويي ها را بلندبلند به زبان بياورند اما به تدريج آن ها خودشان قادر خواهند شد كه اين جملات را فقط در ذهن خودشان تكرار كنند. نمونه اي از اين خودگويي ها عبارت اند از:
ـ من مي توانم براي حل اين موضوع برنامه ريزي كنم.
ـ بايد دست از نگراني بردارم. نگراني هيچ مشكلي را حل نمي كند.
ـ عصبي بودنم موقتي است و اين حالتم هم كاملا طبيعي است.
ـ هر دفعه فقط يك گام.
ـ زود قضاوت نكن.
ـ تا وقتي بتواني خونسردي ات را حفظ كني، بر موقعيت كنترل داري.
ـ بايد عميق و آهسته نفس بكشم.
ـ سعي نكن استرس را از بين ببري؛ فقط آن را در حدي نگه دار كه بتواني كنترل اش كني.
9- هر روز تمرين هاي ريلكسيشن را انجام دهيد. براي ياد گرفتن فنون ريلكسيشن مي توانيد از كتاب هاي موجود در بازار كمك بگيريد.
10- به مشاور يا روان شناس مراجعه كنيد. براي اين منظور مي توانيد از طريق مراكز مشاوره اقدام كنيد و يا در كارگاه هاي مقابله با استرس شركت كنيد.

این مطلب از مقاله ای با عنوان ( از اين شخص تا آن شخصيت) از هفته نامه همشهری جوان به قلم آقای سعيد بي نياز انتخاب شده است

 

http://www.sgorji.net



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: sara | تاريخ: شنبه 9 بهمن 1398برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |